Bostadsanpassning
Bostadsanpassningsbidraget är ett kommunalt bidrag som riktar sig till dig som har en funktionsnedsättning. Du har möjlighet att söka ett ekonomiskt bidrag hos kommunen för anpassning av fasta funktioner i och i anslutning till din permanenta bostad. Kommunen beslutar om storleken på bidraget som ska motsvara skälig kostnad för de åtgärder som bidrag kan beviljas till.
Vem kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag?
Bidraget är avsett för personer med alla typer av funktionsnedsättningar.
Du kan söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller eget hus. Om du bor i lägenhet eller hyr ditt hus behöver du godkännande från hyresvärden respektive bostadsrättsföreningen för att genomföra anpassningen.
Vad kan man få bidrag för?
Du kan få bidrag för att anpassa och komplettera bostadens fasta funktioner, det vill säga sådant som inte tas med vid en flytt. Det gäller till exempel:
- Ta bort trösklar
- Ramp till entrén
- Bredda dörröppningar
- Förstärka fast belysning i kök och badrum
- Dörröppnare
Reparationsbidrag
Bidrag kan lämnas för reparation och besiktning av teknisk utrustning eller av specialutrustning som har bekostats med bostadsanpassningsbidrag. Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll. Inte heller om skadan omfattas av försäkring eller annan ersättning.
Kan jag få bostadsanpassningsbidrag om jag flyttat?
När du byter bostad har du ett ansvar att välja en lämplig bostad med tanke på din funktionsnedsättning. Är den nya bostaden uppenbart olämplig med hänsyn till din funktionsnedsättning får du inte bidrag för åtgärder i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader.
Det är viktigt att du väljer bostad med stor omsorg. Tänk på att särskilda regler gäller vid flytt eller byte av bostad. Vid byte av bostad är möjligheterna för bostadsanpassningsbidrag begränsade.
Gör din ansökan
Det är viktigt att du fyller i alla uppgifter i ansökan och att du bifogar de intyg och bilagor som krävs. Handläggningen kan inte påbörjas förrän vi fått in alla handlingar så tänk på att skicka in en komplett ansökan.
En komplett ansökan ska innehålla följande handlingar:
- Ansökningsblankett (eller använd vår e-tjänst)
- Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
- Kopia av fastighetsägarens skriftliga medgivande till anpassningen
- I vissa fall kopia av kostnadsberäkning/offert (t ex vid ombyggnationer, tillbyggnader, hissinstallationer)
Kontaktuppgifter till kommunens arbets- eller fysioterapeuter
Arbetsterapeuten eller annan sakkunnig utformar det intyg du ska lämna in till oss.
Ring Kundcenter, telefonnummer 0920-45 30 00, för att komma i kontakt med arbets- eller fysioterapeuten inom ditt bostadsområde.
Handläggningstider
Det är svårt att säga exakt hur lång tid det tar innan du får ett beslut. Det beror på vilken typ av åtgärd det gäller. Vi har i dagsläget ett högt tryck på bostadsanpassningen.
Har du frågor?
Kontakta oss på bostadsanpassningsenheten, avdelning miljö och bygg.
Du kan ringa oss bostadsingenjörer alla vardagar kl. 13.30 - 14.30 eller skicka e-post till oss så återkommer vi till dig så snart vi kan.
Telefon: 0920-45 30 00
E-post: bostadsanpassning@lulea.se
- Malin Sundqvist, bostadsingenjör
- Ola Johansson, bostadsingengör
- Sofia Groth, handläggare
- Elisabet Bäckström, administratör
Sidan uppdaterades den 28 oktober 2024