Norrbotniabanan

Norrbotniabanan är en 27 mil ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå som kommer att göra det snabbare, säkrare och mer miljövänligt att resa och transportera gods i hela landet.

Avstånden krymper med Norrbotniabanan

Med halverade resetider krymper avståndet mellan städerna längs Norrlandskusten och det blir lättare att resa mellan orter i regionen. Invånarna kan nå en större arbetsmarknad och ett större utbud av utbildning, kultur, shopping och evenemang. Det gynnar i sin tur näringslivets utveckling och bidrar till en attraktiv, växande och hållbar region.

Beslut om Norrbotniabanans dragning in till Luleå

Trafikverket meddelade vid en pressträff den 16 december 2024 att man kommer att gå vidare med den västliga dragningen av Norrbotniabanan in till Luleå. Den västliga korridoren följer väg E4 och kommer in i Luleå via Notviken och den befintliga järnvägen.

Norrbotniabanan är nödvändigt för såväl person- som godstrafiken och en grundförutsättning för att lyckas med den gröna omställningen. För Luleå kommun är det av största vikt att Norrbotniabanan byggs.

Luleå kommun har tillsammans med näringslivet, regionen, kommuner och andra regionala aktörer förordat den östliga dragningen som man anser bäst svarar mot framtidens behov och möjligheter. Den knyter samman järnvägen med flygplatsen och gör att en så kallad säcklösning, där tågen behöver vända vid station, undviks.

Trots beslutet finns det fortfarande mycket kvar att utreda kring den västra korridoren. Nu kommer Trafikverket att påbörja arbetet med att ta fram järnvägsplaner vilket beräknas ta fyra till fem år. Järnvägsplaner är detaljerade beskrivningar av hur sträckningen av järnvägen ska se ut och hur den ska byggas inom den valda korridoren. Arbetet kommer att ske i samverkan med flera intressenter, däribland Luleå kommun.

Luleå kommun kommer att vara en konstruktiv part i det fortsatta arbetet för att säkerställa samhällsutvecklingen och tillsammans med andra lokala och regionala aktörer driva regionens utveckling framåt, inte minst den pågående industriomställningen.

Läs mer om trafikverkets beslut: Beslut fattat om Norrbotniabanans infart i Luleå - www.trafikverket.se Länk till annan webbplats.
Här hittar du också information om Trafikverkets fortsatta arbete samt Frågor och svar.

Karta över den västra dragningen in till Luleå.

Översiktskarta över den västliga korridoren som kommer ligga till grund för Trafikverkets fortsatt planering av Norrbotniabanan.

Två alternativa infarter har utretts

För Norrbotniabanans sträckning till Luleå har två alternativa infarter utretts, en östlig och en västlig infart. Luleå kommun har förordat en östlig infart till Luleå då den har bedömts ge störst samhällsekonomiska nytta för den regionala utvecklingen. En östlig infart hade inneburit att Luleå får en genomgångslösning med anslutning både till flygplatsen och Luleå C. Det stärker Luleå som stad och knyter ihop Luleå med övriga regionen.

I det beslut som fattades i Trafikverkets järnvägsutredning 160 Södra Gäddvik–Luleå, år 2011, framgår att såväl den östra som den västra dragningen finns kvar som alternativa lösningar för Norrbotniabanans infart till Luleå. Trafikverket beslutade då, i första hand, att det västliga alternativet som följer väg E4 ska ligga som grund för den fortsatta planeringen av Norrbotniabanan. Bakgrunden till detta var att det östra alternativet med en fast bro över Hamnholmen blockerar åtkomsten till sjöfartens vändytor i Gråsjälfjärden, vilka är särskilt viktiga under svåra is-vintrar.

Det östra alternativet har en högre måluppfyllelse, om man bortser från utmaningarna kring sjöfarten, då öst även ger en större regional utveckling. Av denna orsak är det viktigt att syna det östra alternativet som kan aktualiseras om man hittar lösningar som fungerar för både järnväg och sjöfart.

Trafikverket har utrett möjligheterna för en öppningsbar bro i det östliga alternativet och fört dialog med företrädare för Luleå kommun, sjöfarten och en referensgrupp som bland annat består av representanter från kommuner, Länsstyrelsen och Region Norrbotten.

Möjligt stationsläge: Luleå Airport

I det östliga alternativet hade ett möjligt stationsläge varit Luleå Airport som med cirka 1 miljon resenärer per år är viktig för hela regionens tillgänglighet med flyg. Ett stationsläge vid Luleå Airport skulle bidra till att underlätta arbetspendling och kompetensförsörjning. Ett smart logistiknav ”krymper” restider i regionen, vilket gynnar glesbygd och möjliggör ett större regionalt utbyte för alla människor boende i Norrbotten och Västerbotten.

Stationsläge vid Luleå Airport kan bli aktuellt med en östlig dragning av Norrbotniabanan.

Möjligt stationsläge: Antnäs

Ett stationsläge öster om E4 i anslutning till väg 94 ger hög tillgänglighet för Sörbyarna och Älvsbyn. Bebyggelseutveckling kan ske i form av förtätning av befintlig bebyggelse i Antnäs. I närhet till stationsläget kan industriverksamhet och handel utvecklas.

Ett stationsläge vid Antnäs kan bli aktuellt vid en östlig dragning av Norrbotniabanan.

Grön industri - grön infrastruktur

Luleå industripark som består av Svartön och Hertsöfältet är en strategisk viktig plats där flera stora industriaktörer samlas för att driva den gröna industriella omställningen. Norrbotniabanan är viktig för industrins omställning.

Läs mer om Luleå industripark

Det finns stora strategiska fördelar med att ansluta Luleå Industripark direkt till Norrbotniabanan.

Ett nytt resecentrum i Luleå med Norrbotniabanan

Norra- och Södra utvecklingsområdet samt Östra Stranden är tre större utvecklingsområden för bostäder och arbetsplatser. Östra Stranden utvecklas till en ny del av Centrum med Luleå resecentrum som samlar alla transportslag, bostäder, arbetsplatser, handel och annan service.

Läs mer om Luleås framtida resecentrum

Karta över centrumhalvön med Norra- och Södra utvecklingsområdet samt Östra Stranden som är tre större utvecklingsområden för bostäder och arbetsplatser.

Sidan uppdaterades den 17 december 2024