Service, tillgänglighet och bemötande i Luleå Kommun

De som bor, verkar och vistas i Luleå ska vara nöjda med kommunkoncernens tjänster och service. Vi arbetar för att förstärka upplevelsen av oss som en förtroendefull serviceorganisation där våra välfärdstjänster och service ska hålla en hög standard.

Vi arbetar systematiskt på alla nivåer med planering, genomförande, uppföljning och förbättringar för att skapa Sveriges bästa service. Genom dialog i vardagen, på arbetsplatsträffar och i samverkan med kollegor och kunder skapas hög kvalitet och goda resultat.

Har du förbättringsförslag eller synpunkter?

Våra principer

Vi arbetar för att det ska vara enkelt att kontakta oss

  • Vi arbetar för att det ska vara enkelt för dig att kontakta Luleå kommun och våra kommunala bolag.

  • Kundcenter utgör den huvudsakliga ingången för frågor och synpunkter. Merparten av frågorna ska besvaras direkt hos kundcenter eller via självservice.

Kundernas behov styr

  • Vår information baseras på dina frågor och ska alltid vara lätt att förstå. Hos kundcenter samlar vi kompetens och resurser för att underlätta för dig som privatperson och organisation. Här får du hjälp att snabbt och enkelt komma i kontakt med oss.

Digitalt först

  • Vi prioriterar digitala kanaler för att göra det så enkelt som möjligt för dig. Personlig service finns alltid tillgänglig när du behöver det.

Effektiva ärendeprocesser redan från första kontakten

  • Vi ser till att hela ärendekedjan hålls ihop, oavsett vem som ansvarar för de olika delarna. 
  • Vi arbetar för att förbättra återkopplingen i pågående ärendeprocesser.
  • Vi följer noggrant reglerna för hantering av allmänna handlingar och säkerhet för att skydda din information.

Professionell servicegivare

  • Vi arbetar för att göra din vardag enklare och tryggare. 
  • Dina synpunkter är viktiga för att utveckla vår service.
  • Kundcenter har öppet varje helgfri vardag för att ta emot och registrera allmänna handlingar. Vi tar emot spontana besök och telefonsamtal. Om särskilda tider gäller, informerar vi dig tydligt om dessa via hemsida. Det kan vara dag före röd dag, sommartider eller annat.

Förvaltningslagen betonar vikten av god förvaltning och tydliggör kraven på service och tillgänglighet. Luleå kommun vill ha kundservice som syftar till att skapa ett professionellt bemötande i alla våra kontakter samt hög effektivitet och kvalitet i alla ärenden.

Smidig och Enkel Kontakt (§6)

  • Vi strävar efter att göra varje kontakt med dig så enkel och smidig som möjligt.
  • Genom regelbundna enkäter och undersökningar arbetar vi för att säkerställa att du får bra bemötande och servicen i kontakt med oss. 

Tillgänglighet (§7)

  • Luleå kommun vill vara lätt att nå och vi informerar tydligt om hur och när du kan kontakta oss.
  • Du kan kontakta oss via våra digitala tjänster dygnet runt.
  • Vi är tillgängliga för personlig service på Servicecenter (Timmermansgatan 25, Luleå) eller telefon 0920-45 30 00. Se våra öppettider här

Samverkan vid Kris (§8)

  • Kundcenter är vår huvudsakliga kontakt i händelse av kris och allvarliga händelser. 
  • Vid extraordinära händelser står vår krisledningsnämnd redo att agera för att säkerställa trygghet och stabilitet.

Sidan uppdaterades den 21 november 2024