Säg hej!
En kampanj för ett vänligt och nära Luleå.
Ett hej kan betyda mycket
Att säga hej gör att folk trivs och känner trygghet, det är något vi alla kan göra för att skapa ett trivsammare Luleå. Ditt hej kan göra skillnad.
Att säga hej ökar tilliten
Att säga hej till sina grannar är en liten sak, men forskning visar att det kan bidra till sociala band och har en positiv påverkan på hälsa, trygghet och välbefinnande.
– Vi vill inspirera till ett vänligt och nära Luleå, som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg och trivsam plats för oss som bor här och som attraherar nya att flytta hit, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör på Luleå kommun.
En plats med högt socialt kapital kännetecknas av starka nätverk och hög nivå av tillit, förtroende och stöd mellan invånarna. Att bo på en plats med högt socialt kapital anses vara hälsofrämjande.
– Kampanjen syftar även till att stärka känslan av egenmakt hos oss som bor i Luleå, att jag faktiskt kan påverka trivseln i min stad genom ett enkelt hej. Det är såklart inte lösningen på allt, men ett hej kan göra stor skillnad, menar Åsa Koski, samhällsstrateg på Luleå kommun.
Viktigt att bli sedd
Forskning visar att tunna band, det vill säga de ytliga relationerna mellan människor, är viktigare än man tror. De små vardagliga kontakterna i samhället har minskat och ersatts av tekniska lösningar. Därför är det extra viktigt att vi uppmärksammar vikten av de tunna banden. Att bli igenkänd och sedd gör att man känner sig bekräftad. Det är särskilt viktigt för de ensamma, men det är även viktigt för att bidra till en känsla av sammanhang och trygghet hos alla. Ju fler tunna band det finns i ett grannskap, desto färre konflikter blir det och de konflikter som uppstår blir lättare att lösa.
Hela Sverige säger HEJ!
Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi bygga ett vänligare samhälle som håller ihop. Citypolarna, Hej främling, Luleå kommun och NSOE tog 2024 initiativ till Hela Sverige säger HEJ. Med kampanjen vill vi bidra med ett enkelt sätt att sprida glädje, bryta ensamhet och få människor i Sverige att mötas – något som börjar med ditt, mitt och vårt gemensamma HEJ!
Initiativtagare till Hela Sverige säger HEJ är Nätverket Stoppa Ofrivillig Ensamhet Länk till annan webbplats. (nationell plattform för erfarenhetsutbyte kring socialt välbefinnande och hälsa), Hej främling Länk till annan webbplats. (hälsa för innanförskap Årets peppare 2024), Citypolarna Länk till annan webbplats. (din genväg till social gemenskap) och Luleå kommun Länk till annan webbplats. (bedrev en framgångsrik och internationellt uppmärksammad Hej-kampanj 2023). Men vi är många fler som deltar.
På sverigehejar.se kan du läsa mer om de fysiska och digitala evenemang som arrangeras på och kring den 21 november.
Läs mer om aktiviteterna här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Säg hej-kampanjen lanserades för första gånger under fyra veckor 2023, med start på Grannens dag 31 oktober. Även i år vinkar vi extra mycket till varandra på internationella hejardagen 21 november. Kampanjen görs i samverkan mellan Luleå kommun och Lulebo.
2023 köpte kommunen annonsering i sociala medier, i lokaltidningen, på lokalbussarna och på en skylt i centrala Luleå. Materialet togs fram med egna resurser och fick stor spridning såväl nationellt som internationellt utan kommunens aktiva medverkan.
Säg hej-kampanjens genomslag
Säg hej-kampanjen har gett eko ute i världen. Journalister i många länder i Europa, Amerika, Asien och Afrika har intresserat sig för kampanjen. Vissa journalister spekulerar kring att det inte är så konstigt att man blir introvert, då man bor i en stad med kyla och brist på solljus under vinterhalvåret. Men Luleå är inte den enda staden där det är bra att stärka vanan att säga hej till den man inte känner. I London testade journalister från tidningen The Guardian att säga “hello” till personer på stan, med ett positivt resultat.
I det populära tv-programmet Late Night med Seth Meyers nämner Meyers hej-kampanjen och att den ska minska ensamhet. Han skojar om att New York har en motsvarande kampanj som heter “ur vägen för f-n”.
Några nyhetskällor som uppmärksammade HEJ-kampanjen:
- Vårt Luleå Säg hej-kampanjen får stort genomslag internationellt - Vårt Luleå (vartlulea.se) Länk till annan webbplats.
- Expressen Luleås succé – hyllas internationellt efter kampanjen | Varlden | Expressen Länk till annan webbplats.
- TV4 nyhetsmorgon Hon vill få Luleå att säga hej – sprids internationellt Länk till annan webbplats.
- BBC Swedish city asks residents to say 'hello' to each other - BBC Newsround Länk till annan webbplats.
- The Guardian ‘You live in your own bubble’: Swedish city takes on loneliness with a simple hi | Sweden | The Guardian Länk till annan webbplats.
- Youtube/Late Night with Seth Meyers Late Night with Seth Meyers Länk till annan webbplats.
- The Messenger USA Swedish City Launches Campaign to Get Its ‘Introverted’ Residents to Say Hi to Each Other - The Messenger Länk till annan webbplats.
- Times of India Swedish City: Swedish city encourages residents to say more 'Hello' to combat loneliness - Times of India (indiatimes.com) Länk till annan webbplats.
- Swiss Radio and Television Sprich mich an - Freunde finden in der Schweiz – darum haben Expats Mühe damit - News - SRF Länk till annan webbplats.
- The Local Swedish city launches campaign to get locals to say 'hi' Länk till annan webbplats.
- The Times of India Swedish City: Swedish city encourages residents to say more 'Hello' to combat loneliness - Times of India Länk till annan webbplats.
- New York Post Luleå, Sweden, has a simple plan to solve the loneliness epidemic Länk till annan webbplats.
Saying hello to your neighbors is a small thing, but research shows that it can contribute to social bonds and has a positive impact on health, safety and well-being.
The "Hello"-campaign was launched for the first time over four weeks in 2023, starting on Neighbor's Day 31 October. This year too, we are waving to each other on World Hello Day, 21 November. The campaign is done in collaboration between Luleå municipality and Lulebo, the municipality's housing company.
In 2023 the municipality bought advertising in social media, in the local newspaper and on a sign in central Luleå. The material was produced with its own resources and was widely distributed both nationally and internationally without the municipality's active participation. The campaign gained international interest and was picked up by multible newssources such as The Guardian and many more.
Foto: Ida Lundh
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
hej 1.jpg Jpg, 2.6 MB. | 2.6 MB | 2024-02-21 09.24 | |
hej 2.jpg Jpg, 1.8 MB. | 1.8 MB | 2024-02-21 09.24 | |
hej 3.jpg Jpg, 1.1 MB. | 1.1 MB | 2024-02-21 09.24 | |
åsa koski 1.jpg Jpg, 929.9 kB. | 929.9 kB | 2024-02-21 09.24 | |
åsa koski 2.jpg Jpg, 836.8 kB. | 836.8 kB | 2024-02-21 09.24 |