Två personer sitter vid en dator.

Som god man eller förvaltare så hjälper du en person som behöver hjälp med att bevaka sin rätt i samhället, sköta sin ekonomi eller i övrigt ta hand om sina personliga angelägenheter.

God man, förvaltare, förmyndare

Vill du hjälpa en medmänniska? Det finns alltid behov av fler gode män och förvaltare. 

Behov av fler ställföreträdare

Vi har alltid behov av fler gode män och förvaltare.

Har du inget uppdrag idag men är intresserad – kontakta oss och anmäl intresse!

Du som redan har uppdrag kanske har möjlighet att ta fler uppdrag? Läs mer via länken nedan.

Aktuellt

Inlämning av årsräkning

2024-12-23
I dagarna kommer anmodan om att lämna in årsräkningen för 2024 komma antingen via e-tjänsten eller vanlig post.

Information från bankföreningen och inbjudan till seminarium från Skatteverket samt ny lag som påverkar överförmyndarnämndens tillsyn

2024-10-14
Svenska bankföreningen har publicerat en film gällande bankfrågor för gode män och förvaltare. Skatteverket bjuder in till seminarium 22 och 24 oktober och det har kommit en ny lag som påverkar överförmyndarnämndens tillsyn. Läs informationen och hitta länkar till bankföreningens film och Skatteverkets seminarium på sidan För dig som är god man/förvaltare.

Vad är en god mans eller förvaltares uppdrag?

En god man eller förvaltare kan ge huvudmannen hjälp inom tre olika huvudområden. Områdena är "Bevaka rätt", "Förvalta egendom" och "Sörja för person".

Det är tingsrätten som beslutar om godmanskap eller förvaltarskap ska anordnas för en enskild person. Det är också tingsrätten som beslutar om det ska omfatta alla tre områden eller endast ett eller två områden. Omfattningen av uppdraget framgår också av det registerutdrag som överförmyndarnämnden skickar ut till gode mannen eller förvaltaren efter att tingsrätten fattat beslutet. Det är alltid huvudmannens bästa som ska stå i fokus för de åtgärder som gode mannen eller förvaltaren gör i sitt uppdrag.

Att förvalta egendom innebär att gode mannen eller förvaltaren förvaltar egendom som tillhör huvudmannen. Det kan handla om följande uppgifter:

  • Se till så inkomster och sparkapital är tryggt placerade och ger skälig avkastning.
  • Betala räkningar.
  • Överföra eller lämna fickpengar till huvudmannen, eller den som sköter dagliga inköp.
  • Se till att huvudmannens egendom är försäkrad.

Att bevaka rätt innebär att gode mannen eller förvaltaren ser till att huvudmannens allmänna rättigheter i samhället tillgodoses. Det kan handla om följande uppgifter:

  • Ansöka om stödinsatser hos socialförvaltningen, till exempel hemtjänst, omsorgsboende, kontaktperson, färdtjänst, personlig assistans och andra ekonomiska stöd.
  • Ansöka om stödinsatser hos Försäkringskassan, till exempel bostadsbidrag/tillägg, merkostnadsersättning och andra ekonomiska stöd.
  • Ansöka om skuldsanering.
  • Överklaga myndighetsbeslut som framstår som felaktiga
    företräder huvudmannen vid hyresavtal eller försäljning av bostad.

Läs mer om att bevaka rätt vid försäljning av fastighet/bostadsrätt
bevakar huvudmannens rätt i dödsbo. Läs informationsblad om att bevaka rätt i dödsbo.

Att sörja för person innebär att gode mannen eller förvaltaren håller sig väl informerad om huvudmannens personliga situation och eventuella behov av ytterligare stöd, hjälp och omvårdnad. Det kan handla om följande uppgifter:

  • Genomföra regelbundna besök hos huvudmannen, eller via kontakt med huvudmannen eller anhöriga.
  • Ha kontakt med vård- och boendepersonal som ser till att huvudmannen har en bra boendemiljö, får god omsorg samt så hög livskvalité som möjligt
    uppmärksammar huvudmannens behov av sociala kontakter, daglig sysselsättning, fritidsverksamhet och annan rekreation.
  • Motverka ensamhet och ansöka om kontaktperson eller besöksverksamhet.
  • Hjälpa huvudmannen att ta beslut om lämpligt boende, utbildning och fritidsaktiviteter.

Gode mannen eller förvaltaren ska givetvis besöka huvudmannen. Det innebär inte att gode mannen eller förvaltaren ska utföra saker som till exempel en kontaktperson gör, hjälpa till med städning eller handla mat eller liknande. Däremot är det gode mannen eller förvaltarens uppgift att ansöka om denna typ av hjälp om huvudmannen har behov av det.

Varken en god man eller förvaltare kan mot en huvudmans vilja bestämma i strikt personliga saker, till exempel var en huvudman ska bo eller vilken vård och omsorg som huvudmannen behöver. Sådana beslut måste fattas av huvudmannen själv eller av sjukvården.

Är du i behov av god man?

Om du eller en anhörig har behov av en god man så kan ni läsa mer om hur ni ansöker om god man. Länk till annan webbplats. Ett alternativ till god man eller förvaltare kan vara framtidsfullmakt eller anhörigbehörighet.

Mer om god man och förvaltare

Överförmyndarenheten tar bara emot bokade besök. Informera gärna era huvudmän om detta också om det är så att ni vet med er att de brukar besöka oss.

Vi har i normala fall telefontid helgfri måndag till onsdag klockan 10 - 12 och torsdag till fredag klockan 10 - 11.30. Övrig tid kan ni kontakta oss via kundcenter 0920-45 30 00 eller overformyndarnamnden@lulea.se.
Ni kan även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att ni önskar bli uppringda.

Använd vår e-tjänst för tidsbokning för att boka in ett besök. Dessa tider är tänkta att användas för frågor som inte kan lösas via telefon eller ett digitalt möte.

Om ni vill lämna in handlingar till överförmyndarenheten så kan ni lämna dessa handlingar i receptionen på Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25. Kom ihåg att märka kuvertet med "överförmyndarnämnden".

Om du inte använder vår e-tjänst och behöver manuella blanketter så kontakta överförmyndarenheten via telefon eller e-post, eller hämta dem på Luleå kommun servicecenter.

Nedan hittar du länkar till överförmyndarnämndens e-tjänster och blanketter som kan vara till hjälp i ditt uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare.

Vi erbjuder fysiska och digitala möten samt möten via telefon. I de fall ni vill träffa en handläggare så kan ni boka tid via vår e-tjänst. Tänk på att välja rätt typ av besök när du bokar tid.
Just nu finns det bara tider för frågor som gäller redovisning eller introduktion av redovisning i e-tjänsten.

Vår telefontid är helgfri måndag – onsdag kl 10 – 12 och torsdag - fredag kl 10 - 11.30. Övrig tid kan ni kontakta oss via kundcenter 0920-45 30 00 eller overformyndarnamnden@lulea.se. Ni kan även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att ni önskar bli uppringda.

Besöksadress​: Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25.

Postadress: Luleå kommun, Överförmyndarnämnden, 971 85 Luleå

Vi som arbetar här

Christina Kleemo (enhetschef), Maria Fällman (administratör), Ida Sundqvist (studentmedarbetare), Maria Rolund, Linnéa Nilsson, Kerstin Larsson, Rebecka Cheskey (tjänstledig), Shadja Nori, Johannes Winblad Von Walter (tjänstledig), Eleonor Lundqvist, Tilde Persson (vikarie) och Carl Omberg (vikarie).

Här kan du se hur granskningen av årsräkningarna fortlöper. Årsräkningen ska lämnas in till överförmyndarnämnden före 1 mars 2024 och vanligtvis inkommer majoriteten av årsräkningarna under de två sista veckorna i februari.

Årsräkningar som inkommit via e-tjänsten och är kompletta granskas först, därefter granskas de årsräkningarna som behövts komplettaras i turordning efter ankomstdatum och allra sist granskas årsräkningar som inkommit för sent (det vill säga efter sista februari). Varje år finns det även årsräkningar och andra typer av räkningar som prioriteras av andra anledningar än de redan nämnda.

Uppgifter gällande granskning av årsräkningar för 2024 kommer att börja uppdateras 2025-01-13.

Nedan kan du se beräknad handläggningstid hos oss och tingsrätten. Tingsrättens arbetsbelastning varierar och därför kan deras handläggningstid variera under året. Om du väntar ett beslut i ett ärende är det därför bättre att kontakta tingsrätten direkt på telefon 0920-29 55 00 om du önskar besked om när ett beslut kan komma att fattas.

Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt. Vi ber om överseende med detta. Detta innebär att de ungefärliga tiderna vi har på hemsidan inte gäller för tillfället. Tänk därför på att lämna in din ansökan i god tid samt att du kan underlätta handläggningen av din ansökan genom på att använda dig av våra e-tjänster.

Handläggningstid för byte av god man eller förvaltare

I normalfallet inom 2,5 månad.

Begäran om entledigande

I normalfallet inom 2 månader.

Beräknad handläggningstid hos tingsrätten för anordnande av godmanskap eller förvaltarskap

4–6 månader. Om du har ett pågående ärende och väntar på beslut så kan du kontakta tingsrätten på telefon 0920-29 55 00 för frågor gällande när beslut förväntas fattas.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till arvsskifte

Inom 2 veckor om ansökan är komplett.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till försäljning av fastighet/bostadsrätt

Inom 1 månad. Handläggningstiden är beroende på om yttrande angående försäljningen ska inhämtas eller inte.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto

1 – 5 arbetsdagar, förutsatt att frågan inte behöver tas upp i nämnden.

Överförmyndarnämnden utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare.

Överförmyndarenheten arbetar på delegation/uppdrag av Överförmyndarnämnden, som är en av kommunens politiska nämnder. Nämnden består av ett varierande antal förtroendevalda politiker. Läs mer om politikerna via länken.

Överförmyndarnämndens sammanträden

Överförmyndarnämnden sammanträder elva gånger per år. Du hittar sammanträdesplanen nedan.

Sidan uppdaterades den 23 december 2024