Ansök eller säg upp plats i fritidshem

Här ansöker du om eller säger upp plats i Luleås kommunala fritidshem.

Ansök om plats i fritidshem

Vem kan ansöka?

Vårdnadshavare som arbetar eller studerar och har barn i ålder 6-13 år som behöver plats på fritidshem.

Är du föräldraledig eller arbetssökande så har barnet inte rätt till fritidshem. Barnet kan ändå ha rätt till fritids om det har behov på grund av familjens situation eller om barnet behöver särskilt stöd i sin utveckling av fysiska, psykiska eller andra skäl.

Du söker plats i e-tjänsten där du uppger att du är föräldraledig eller arbetssökande och får sedan en blankett skickat till dig där du får fylla i skälet. Kommunen gör sedan en bedömning om rätt till plats.

Har ni barn som bor växelvis hos er och ni båda behöver plats på fritidshemmet för ert barn, måste ni var och en ansöka om plats och betala en avgift per hushåll.

När ska du ansöka?

Ansök i god tid innan ditt barn behöver plats på fritidshem. Kommunen behöver tid för handläggning och du bör ha skickat in din ansökan en månad före önskad start.

För att du ska kunna få ett erbjudande om plats på fritidshemmet måste ditt barn först ha fått en placering på skolan. Tänk på att fritidshemmet inte får ta emot ditt barn i sin verksamhet om du inte ansökt och barnet fått placering på fritidshemmet.

Ansökan

För att ansöka krävs e-legitimation.

Om du saknar svenskt personnummer, kontakta Luleå kommuns kundcenter.

Har du eller kommer att få skyddade personuppgifter använder du dig av e-tjänsten för dig med skyddade personuppgifter.

Om du saknar e-legitimation:

Vad händer efter att du har skickat in din ansökan?

När ansökan är klar får du sms och/eller e-post om att det finns ett platserbjudande att svara på. Om ditt barn har två vårdnadshavare så måste båda svara på platserbjudandet. När du tackat ja till erbjudandet måste du

  • lämna inkomstuppgift
  • registrera ditt barns schema i Tempus
  • meddela kommunen om familjeförhållandena ändras
  • kontakta kundcenter om du vill ändra datum för när ditt barn ska börja på fritidshemmet.

Det är viktigt att du som vårdnadshavare lämnar aktuell inkomstuppgift när du accepterar platserbjudandet.

Du måste meddela varje gång din inkomst ändras.

Om du saknar e-legitimation så kontaktar du kundcenter.

Om du eller ditt barn har eller kommer att få skyddade personuppgifter ska du använda denna e-tjänst:

Vad räknas som inkomst?

För mer information om vad som räknas som inkomst, läs i Regler för placeringar i fritidshem

Inkomstförfrågan

Kommunen gör utskick via sms och e-post en gång per år till hushållen om att uppdatera sin inkomst.

Med hushåll avses ensamstående, makar eller sammanboende. Även om sammanboende eller gifta inte har gemensamma barn så betraktas de som ett hushåll. Det är hushållen som ansvarar för att lämna in inkomstuppgift inom angiven tid. Om ingen inkomstuppgift kommer in debiteras högsta avgift.

Du som vårdnadshavare registrerar nytt schema för barnets vistelsetid via appen Tempus hemma (finns för nedladdning i App Store och Google Play).

Guider och manualer för Tempus hittar du på sidan Lärplattformen

Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation kontaktar du Kundcenter tel 0920-45 30 00 för schemablankett.

När kan du lägga in schemat vid ny plats på fritidshemmet?

Du kan lägga in schema för ditt barn när kommunen registrerat ditt barns placering efter att du tackat ja till erbjudandet. Har barnet två vårdnadshavare måste båda ha tackat ja för att schema ska kunna registreras. Har du fått plats till exempel från den 15 augusti så är det från det datumet du ska lägga schema.

Du betalar en avgift baserad på din och din sambos sammanlagda bruttoinkomst i hushållet. Ändras förhållandena och ni inte längre är folkbokförda på samma adress ska ni meddela detta till kommunen. Det gäller också om du som vårdnadshavare flyttar ihop med en ny person som inte är vårdnadshavare till barnet. Din nya sambos inkomst kommer också att räknas med i hushållets inkomst när avgiften beräknas.

För att göra en anmälan om förändrade familjeförhållanden, använd denna e-tjänst:

Om du saknar e-legitimation, kontakta kundcenter för blankett.

Skyddade personuppgifter

Har du eller kommer du att få skyddade personuppgifter använder du dig av e-tjänsten för dig med skyddade personuppgifter.

Säga upp plats

Hur säger jag upp plats?

När ditt barn inte längre har behov av platsen på fritidshemmet måste du säga upp platsen. Uppsägning gör du senast 30 kalenderdagar innan barnet ska sluta. Du betalar avgift under uppsägningstiden, det vill säga 30 dagar. Om barnet har två vårdnadshavare måste båda vårdnadshavarna säga upp platsen.

För att säga upp platsen krävs e-legitimation. Bekräftelse skickas till den e-postadress du registrerat.

Vill du säga upp plats i fritidshem som tillhör en fristående skola kontaktar du den fristående skolan.

Om du saknar e-legitimation så kontaktar du kundcenter.

Om du eller ditt barn har eller kommer att få skyddade personuppgifter ska du använda denna e-tjänst:

Om du har delad räkning och säger upp din plats för barnet övergår placeringen till den vårdnadshavare som har kvar platsen. Den vårdnadshavaren får då betala för hela platsen. Kommunen erbjuder ej halv plats.

Om du ansöker om ny plats till samma fritidshem inom 90 kalenderdagar från det datum du sagt upp platsen får du betala avgift för hela tiden.

Till exempel om du säger upp platsen från och med 1 juni och ansöker och får en ny plats 1 augusti så får du betala avgift både för juni och juli månad.

Det gäller inte om du sagt upp platsen på grund av att du blivit föräldraledig eller arbetssökande. Tänk på att alltid ange orsak till varför du säger upp platsen.

Kontakt

Ange barnets namn, personnummer och er fråga för snabbare handläggning.

Sidan uppdaterades den 31 oktober 2024