Bygg- och rivningsavfall
På den här sidan hittar du information om vilka bestämmelser som gäller i Luleå kommun när det gäller hur man ska sortera bygg- och rivningsavfall.
Enligt uppgifter från Naturvårdsverket uppstod ca 14,6 miljoner ton bygg- och rivningsavfall i Sverige under år 2020. Det är stora mängder avfall som behöver tas om hand på rätt sätt. Bestämmelserna om bygg- och rivningsavfall syftar till att minska den totala mängden avfall och öka förutsättningarna för återanvändning och återvinning inom byggbranschen.
I första hand ska det som uppstår i bygg- och rivningsarbeten återanvändas innan det ens har blivit avfall. Återbruk innebär att produkterna återanvänds i samma syfte som de ursprungligen var avsedda för, utan att ens betraktas som avfall. Material som är i dåligt skick och till exempel medför försämrad bärförmåga eller försämrad säkerhet vid användning bör inte återbrukas.
I andra hand, när materialet har blivit avfall, ska bygg- och rivningsavfallet återvinnas. Återvinning innebär att avfallet används till nya produkter eller för att utvinna energi.
Under 2020 kom nya bestämmelser om krav på utsortering av sex typer av bygg- och rivningsavfall. Utsorteringen ska göras vid byggarbetsplatsen. Utsorteringen innebär att avfallsslagen ska samlas in separat och således inte får blandas.
Bygg- och rivningsavfall ska som minst sorteras i följande avfallsslag:
- Trä
- Mineral (som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten)
- Metall
- Glas
- Plast
- Gips
Följande avfallsslag som kan uppstå på en byggarbetsplats ska också sorteras:
- Brännbart avfall
- Farligt avfall (till exempel elavfall, kemikalier eller spilloljor)
- Förpackningsavfall (till exempel emballage av plast eller papper)
- Returpapper (till exempel tidningar)
- Kommunalt avfall (kallades tidigare hushållsavfall. Avfall bestående av matavfall och restavfall, så som städavfall och annat avfall som uppstår där människor vistas, till exempel i byggbaracker eller fikarum)
Avfallstyperna ska sorteras ut separat från varandra. Till exempel ska plastförpackningar inte slängas tillsammans med plastavfall från bygg- och rivningsåtgärden. Kom ihåg att det bara är Lumire som får transportera kommunalt avfall.
Det finns undantag från sorteringskravet av bygg- och rivningsavfall:
- avfallsslag som är sammanfogade eller inbyggda på ett sätt som gör att separation och sortering på plats är tekniskt omöjlig,
- avfallsslag som är förorenade på ett sätt som gör att inblandning i det övriga utsorterade avfallet försvårar den lämpligaste behandlingen av avfallet.
Det finns möjlighet att i det enskilda fallet ansöka om dispens från kravet på sortering av de angivna avfallsslagen (1 till 6 ovan) samt brännbart avfall. Det är den som vidtar bygg- eller rivningsåtgärden som ska ansöka om dispens i sådant fall och det gör man genom att använda e-tjänsten nedan. Dispens får ges i fråga om avfall där separat insamling inte är möjlig eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.
Det ska inte anses genomförbart eller inte anses ge fördelar som överväger nackdelarna att sortera ut avfallet, om
- det inte är tekniskt genomförbart med hänsyn till god praxis för avfallsinsamling,
- det skulle bli ett jämförbart återvinningsresultat med en annan hantering,
- det inte ger det bästa miljömässiga resultatet med hänsyn till avfallshanteringens sammanlagda miljöpåverkan, eller
- det skulle innebära oskäliga ekonomiska kostnader.
Platsbrist utgör inte i sig ett skäl för dispens om man inte kan visa på att separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna enligt de ett eller flera av de skäl som anges ovan. Det finns olika tekniska lösningar på marknaden som möjliggör anpassning av hanteringen så att avfallet kan sorteras ut på plats och samlas in separat, exempelvis bygg/storsäckar samt att selektiv rivning kan genomföras där ett avfallsslag avlägsnas i taget. För att kunna bedöma om utsortering skulle innebära oskäliga kostnader behöver både kostnader och ersättningar redovisas för olika alternativ, inklusive behandlingskostnader för sorterat respektive osorterat avfall.
Vid bedömningen av kostnaders skälighet ska hänsyn tas till
- negativa effekter på människors hälsa och miljön vid insamling av blandat avfall
- möjligheterna till effektivitetsförbättringar vid insamling och behandling av blandat avfall
- vilka intäkter som försäljning av återvunnet material kan ge, och
- principen om att den som förorenar bör stå för de kostnader som föroreningen medför och de bestämmelser om producentansvar som ger uttryck för den principen.
Om du är en privatperson som själv bygger eller river något måste du transportera ditt bygg- och rivningsavfall till någon av Lumires anläggningar för återvinning och avfall, alternativt att du beställer en container med hämtning av Lumire mot en kostnad.
Har du anlitat en firma för byggnationen eller rivningen, eller om ni som företag bygger eller river något, kan ni antingen lämna avfallet till någon av Lumires anläggningar för återvinning och avfall, mot en kostnad eller till en privat aktör. Om ert företag överlämnar avfall till en privat aktör har ni ansvar för att kontrollera att aktören har rätt att ta emot och transportera ert bygg- och rivningsavfall.
Miljö- och byggnadsnämnden är ansvarig för tillsyn av bygg- och rivningsavfall. Sektion Miljö på Luleå kommun kommer därför att göra slumpvisa kontroller för att se till så att kraven på avfallshantering vid bygg- och rivningsarbeten följs. Du kommer att bli kontaktad i förväg om ditt bygge eller din rivning blir utvald för tillsyn av sektion Miljö.
Information om hantering av bygg- och rivningsavfall finns även på Naturvårdsverkets hemsida: Hantering av bygg- och rivningsavfall Länk till annan webbplats.
Kontakt:
E-post: miljobygg@lulea.se
Luleå kommuns kundcenter
Öppettider telefon: Måndag–fredag: 08.00–17.00
lulea.kommun@lulea.se0920-45 30 00
Relaterad information
Sidan uppdaterades den 13 januari 2025